czwartek, 7 lipca 2011

Czekoladowa szarlotka

Macie czasami tak, że dopiero koło godziny 21 budzicie się do życia po całym dniu nicnierobienia i zdajecie sobie sprawę, że macie ochotę coś upichcić? Nie? Ja też myślałam, że to raczej niemożliwe. Nie wiem czy to sprawka braku cukru przez cały dzień czy 3 kaw ( z czego ostatnia wypita chyba trochę za późno), ale nie wiele myśląc zabrałam się do pieczenia. Rozejrzałam się po kuchni, szukając jakiegoś składnika mogącego służyć mi za inspirację i modliłam się żeby w domu był cukier (ponieważ nawet mając tesco, biedronkę, carrefoura i kilka sklepików osiedlowych zaledwie kilka metrów od domu nie miałam szczególnie przebierać się z wygodnego dresiku i za dużej bluzki mojego taty).Na szczęście cukier był, były też jabłka, więc logicznie rzecz biorąc najprostszym rozwiązaniem byłaby szarlotka. Tylko, że zwykła szarlotka to nie jest szczyt kreatywności dlatego postanowiłam zrobić szarlotkę czekoladową, a właściwie tartę czekoladową z jabłkami ( z powodu uszkodzonej tortownicy :) ). Nawet półprzytomna ( tak, w połowie robienia ciasta zaczęłam robić się śpiąca) byłam w stanie zrobić to ciasto na tyle dobre, że koło 10 rano już go nie ma, więc stwierdzam, że jest ono dziecinnie proste:)

Szarlotka czekoladowa
(na ok.8 porcji)
Składniki:
na ciasto czekoladowe:
  • 4 łyżki kakao w proszku
  • 200g mąki pszennej
  • 100g miękkiego masła
  • 4 łyżki cukru
  • 2 żółtka
  • kilka kropli esencji waniliowej ( ja dałam cukier waniliowy)
  • zimna woda (jakieś kilka łyżek)
na masę jabłkowa:
  • 750g jabłek
  • 2 łyżki masła
  • pół łyżeczki mielonego cynamonu (ja dodałam cukier cynamonowy)
  • 50g groszków z czekolady albo 2-3 kostki czekolady deserowej
  • nieco piany z białek
Sposób przygotowania:
  1. Przesiać do miski mąkę i kakao. Wcierać opuszkami palców masło, tak aby ciasto przypomniało zacierki. Dosypać cukier. Wymieszać. Dodać żółtka, esencję waniliową i wlać tyle wody, żeby zagnieść ciasto. 
  2. Rozwałkować ciasto na stolnicy wyłożyć nim tortownicę ( średnica ok 20cm). Wstawić do lodówki na 30 min. Z reszty ciasta, powycinac dekoracyjne listki, albo inne ozdoby na wierzch szarlotki. 
  3.  Jabłka umyć, obrać i pokroić na grube plastry. Połowę wrzucić do rondelka, dodać masło cynamon, i  ewentualnie czekoladę i dusić na wolnym ogniu co jakiś czas mieszając, aż jabłka zmiękną.
  4. Dodać surowe jabłka, wymieszać, zestawić z ognia do ostygnięcia. Widelcem nakłuć ciasto w formie i przełożyć na nie jabłka. Na wierzchu ułożyć listki z reszty ciasta i posmarować je ubitym białkiem oraz posypać odrobiną cukru.
  5. Piec w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni przez 35 minut. Smacznego!



Przepis lekko zmodyfikowany pochodzi z ksiązki : Z kuchennej półeczki "Czekolada" Jacqueline Bellefontaine" 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz